За пръв път видях макарата миналата година на събора. Роската услужливо даде въдичка с въпросното макаре да си поиграем на ливадата. Много ми хареса, макар и да не знаех нищо за фирмата. Малко по късно мой приятел си купи същата макара и вече можеш да седна на живо да я разгледам по обстойно. Веднага ми направи впечатление прецизната и фина изработка и работата и като на швейцарски часовник. Концепцията и механиката и бяха нещо което виждам за пръв път. Малко по късно и друг приятел със същата макара ми я препоръча. Все пак мислех, че цената е висока, мислех си какви други макари мога да си взема на малко по тънка цена и едни такива дерзания няколко месеца докато не видях обявата на Веско. Вярвайте няма и секунда чудене. Веднага звъннах по телефона и на другия ден макарето бе на бюрото ми в работата. Ето и малко история за любопитните.
Макарата е конструирана и изработена като концепция от Кърт Даниелсон който е бил и дизайнер и конструктор на макари в Лууп.
Първите макари на Даниелсон са били конструирани в ранните 80 . години. След кратка почивка Кърт се е върнал към риболова и в тази връзка е направил нов рибарски магазин. Всичко е вървяло добре с изключение на макарите. Дизайна им е бил с тясна шпула с малък диаметър което е накъдряло шнура като кабел на телефонна слушалка което от своя страна е пречило при кастинга и изхвърлянето на шнура. Друг глобален проблем който е тормозел Кърт е било, че колкото повече линия издърпала рибата при вадене на аванс, толкова повече оставащия в шпулата шнур въртял по бързо макарата, което от своя страна увеличавало силите на триене в спиращия механизъм и често водело до късане на линията. Друг проблем над който е работил е момента в който рибата е спирала да се дърпа но шпулата продължавала да се върти заради инерционния момент.
Кърт е изследвал няколко макари на различни марки обстойно но явно не са му харесали и започнал да обмисля концепция за нова макара.
Перфектна макара: Идеята на Кърт е била да има макара голям диаметър на шпулата. Шпулата е трябвало да бъде лека за да минимализира инерционния момент. Кърт който е бил дизайнер във стоманен завод започва да конструира прототипи в гаража си. След усилена работа и тестове Кърт успява да сътвори шпула която притежава всички негови изисквания с респектиращи функции и дизайн. И така е била изработена първата Large Arbor макара. Година по късно е била и патентован новаторския дизайн на макарата на Кърт. Макара с гениален дизайн, намаляваща драстично паметта на шнура, с бързо навиване и изваждане на шнура която бързо постига успех.
Danielsson Original макарите налагат нов стандарт в мухарските макари по цял свят на представянето си през 1983 година. Те завинаги променят нашия възглед за мухарските макари и функциите им(за жалост тука все си мислим, че макарата е за да държи шнура за да не ни се мандахерца в джоба). Серията Original са може би едни от най копираните макари във световен мащаб което е доказателство за успешната концепция при нейната разработка.
Механично погледнато какво се случва. Масово макарите работят на ос със или без лагер. При натоварване от голяма риба - тънки влакна изключително важна е работата с прецизен аванс/спирачка . При работа на една ос цялата сила се съсредоточава именно около оста и там се получават големи натоварвани. Същото важи за спирачния механизъм. Нови решения могат да се видят в макарите на Сейдж където спирачката е изнесена по външния диаметър на макарата а не в центъра при оста.
При макарите Danielsson Original няма ос. Или поне такава централна. Цялото натоварване е разпределено върху 6 лагера по вътрешния диаметър на шпулата който е доста голям. Така шпулата ляга на 6 лагера по
3 на всяка една от страните си. Тук спирачка-аванс няма но има друго иновативно решение. Шпулата е конструирана така, че профилите където лягат лагерите са конусни. С притягане и отпускане на врътката за регулиране се увеличава или намалява силата на притискане на лагерите към шпулата което позволява много прецизно регулиране на усилието с което искаме да се върти шпулата. Самите лагери са покрити с нещо като гумено уплътнение което придава много плавно движение на шпулата върху лагерите.